27-01-04

Vereenmoeilijking

Trots als een klein kind dat pas iets onnoemelijk stinkend in zijn potje heeft gelegd, kondigt de NMBS haar nieuw en "eenvoudiger" prijzenprogramma voor 2004 aan. Jawel, tis weer bijna februari en de prijzen gaan weer omhoog. Duurdere elektriciteit? (ik dacht dat overheidsbedrijven die grote hoevelheden afnamen een vast maximum betaalden). Duurdere personeelskosten? (niet moeilijk, er zijn tegenwoordig meer treinbegeleiders dan reizigers op sommige treinen)..Maar wat me vooral voor het hoofd stoot is het woord 'eenvoudiger'..Sta me toe dat ik even toelicht: de kaart lijn 26 verdwijnt (nooit goed begrepen waarom die werd in stand gehouden, het is de boemellijn naar Etterbeek vanuit Mechelen..) en wordt vervangen door: het JUMP biljet in Brussel, de Key Card, de Ozonkaart of het biljet 50% (bij wettelijke korting weliswaar)....Kunde nog volgen? Met die Key Card heb je voortaan recht op 8 ipv 6 korte ritten (wat ze met kort bedoelen is me een raadsel)..Ik denk dat ze bij de NMBS nog altijd niet weten dat een week vijf werkdagen telt en een tienrittenkaart dus wellicht interessanter zou kunnen zijn. Voor groepsreizen krijg je een korting van 50 tot 70% naargelang de bezettingsgraad van de trein...Gaat de NMBS dan ook tabellen met bezettingsgraden bijhouden en die bekend maken aan de reiziger? De actie voor de trouwe klanten die van start ging in 2003, wordt verlengd in 2004. De houders van een treinkaart (behalve schooltreinkaarten, Campus en de treinkaarten die volledig ten laste van de werkgever vallen) krijgen onmiddellijk 10% korting op de prijs van een jaartreinkaart en kortingen van 8%, 7,5% en 5,8% voor geldigheidsperiodes van drie maanden, een maand of een week. Ok, die laatste zin was er een beetje over en valt te klasseren onder het motto: ik wil het wel lezen maar mijn hersenen willen niet mee. Danku Kafka.

09:28 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.