27-01-04

Vereenmoeilijking

Trots als een klein kind dat pas iets onnoemelijk stinkend in zijn potje heeft gelegd, kondigt de NMBS haar nieuw en "eenvoudiger" prijzenprogramma voor 2004 aan. Jawel, tis weer bijna februari en de prijzen gaan weer omhoog. Duurdere elektriciteit? (ik dacht dat overheidsbedrijven die grote hoevelheden afnamen een vast maximum betaalden). Duurdere personeelskosten? (niet moeilijk, er zijn tegenwoordig meer treinbegeleiders dan reizigers op sommige treinen)..Maar wat me vooral voor het hoofd stoot is het woord 'eenvoudiger'..Sta me toe dat ik even toelicht: de kaart lijn 26 verdwijnt (nooit goed begrepen waarom die werd in stand gehouden, het is de boemellijn naar Etterbeek vanuit Mechelen..) en wordt vervangen door: het JUMP biljet in Brussel, de Key Card, de Ozonkaart of het biljet 50% (bij wettelijke korting weliswaar)....Kunde nog volgen? Met die Key Card heb je voortaan recht op 8 ipv 6 korte ritten (wat ze met kort bedoelen is me een raadsel)..Ik denk dat ze bij de NMBS nog altijd niet weten dat een week vijf werkdagen telt en een tienrittenkaart dus wellicht interessanter zou kunnen zijn. Voor groepsreizen krijg je een korting van 50 tot 70% naargelang de bezettingsgraad van de trein...Gaat de NMBS dan ook tabellen met bezettingsgraden bijhouden en die bekend maken aan de reiziger? De actie voor de trouwe klanten die van start ging in 2003, wordt verlengd in 2004. De houders van een treinkaart (behalve schooltreinkaarten, Campus en de treinkaarten die volledig ten laste van de werkgever vallen) krijgen onmiddellijk 10% korting op de prijs van een jaartreinkaart en kortingen van 8%, 7,5% en 5,8% voor geldigheidsperiodes van drie maanden, een maand of een week. Ok, die laatste zin was er een beetje over en valt te klasseren onder het motto: ik wil het wel lezen maar mijn hersenen willen niet mee. Danku Kafka.

09:28 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-01-04

Koning Kar

Goed nieuws...na jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren zeuren, kreften en stressen heeft de NMBS ein-de-lijk beloofd om de capaciteit op de lijn Antwerpen-Brussel 's ochtends op te drijven...2800 extra plaatsen 's morgens en 2000 's avonds..Wat die 800 overige reizigers moeten doen is me een raadsel, maar bon. Of het om zitplaatsen of staanplaatsen gaat is me ook niet helemaal duidelijk, want de NMBS wil ook het goederentransport opkrikken, dus ik vrees het ergste :-) Wat zit er nu achter deze plotse bekommernis om de Antwerpse pendelaar? Wel, in juni, want dan gaan de maatregelen van kracht, beginnen er grote werken op de Antwerpse ring en wordt er verwacht dat tot 40% minder auto's op de ring kan..om van vrachtwagens nog maar te zwijgen...Heh, ze zouden misschien de automobilisten met de autotrein kunnen vervoeren..die worden toch afgeschaft...Triestig hoor, noem me cynisch maar ik vind het ronduit schandalig dat ze nu pas meer zitjes voorzien omdat ze meer reizigers verwachten wegens die werken...In plaats van het nooit zo erg te laten worden door een beter aanbod te bieden, dan zouden ze nu niet moeten panikeren...Zo zie je maar weer dat zelfs voor de NMBS de auto meer betekent dan de trein...En het strafste van al is dat ze dan ook nog eens het lef hebben om extra geld van de overheid te vragen: 7.5 miljoen euro liefst. Danku Antwerpen.

14:47 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

En als er geen stenen zijn?

Ik heb een abonnement dus ik koop amper treintickets (en in mijn vrije tijd ga ik echt niet voor mijn plezier met de trein rijden) en wist dus niet dat de Bond Zonder Naam af en toe 'reclame' maakt op de tickets. Afijn, zie de afbeelding. Komt van een reiziger tussen Merelbeke en ergens anders. "Beter de eerste steen leggen dan werpen" staat er op. Met de gebeurtenissen in gedachte van enkele jaren terug waarbij een stelletje snotapen een betonblok door het raam van een trein gooiden en daarbij de bestuurder vermoordden, komt dit wel nogal tactloos over. Och ja, ik ben niet rap geschokeerd. Geert Hoste merkte enkele jaren geleden in zn conference al op dat NMBS wellicht staat voor 'Nie met beton smijten'...Danku BZN.

13:51 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

20-01-04

Duiventrein

Je zal maar een duif zijn tegenwoordig...op Trafalgar Square krijg je geen eten meer en nu mag je ook al niet meer met de trein. De duiventrein weliswaar. Na de nachttreinen de zoveelste "ride" die door het pretpark NMBS wordt gesloten. Voor diegenen die niet tot die 40.000 duivenliefhebbers in ons land behoort: de duiventrein vervoert duiven naar weet ik veel waar in zuid-europa, om ze daar te laten uitvliegen in de hoop dat ze terug naar huis komen. Zoiets heet dan duivensport en is net zoals biljart, darts en kaarten een uitstekend excuus om op café te gaan en mosselsoupers of tombola's te organiseren. Naar verluidt zouden de kosten dubbel zo groot zijn als de opbrengst. Vraag me niet waarom ze de prijs van een duivenkaartje dan niet gewoon verdubbelen...ik heb geen economie gestudeerd en ik zie de dingen wellicht weer te simpel. Overigens hebben de Franse spoorwegen al ingepikt door vervoer vanuit Rijsel aan te bieden...dat betekent natuurlijk wel weer een hoop vrachtwagens richting Rijsel, maar ja, das de bevoegdheid van een andere minister waarschijnlijk en die houden zich tegenwoordig vooral met vliegtuigen bezig. Ik heb t niet zo op die luchtratten...waarschijnlijk een trauma uit mijn jeugd..mn grootvader was zelf duivenmelker, al moet ik wel benadrukken dat hij een van de betere soort was (twas m ook vooral voor dat cafébezoek te doen denk ik). Zijn buurman was een categorie erger en het soort dat ik nooit kan of wil begrijpen...Ijzeren spiesen op de tuinpaaltjes om de katten van het kot weg te houden...reclameren als er iemand bij de buren op het dak kwam werken en zn duiven niet dierven vallen (of hoe heet da ook weer)...En dan zwijg ik nog van de vele verhalen die je hoort van duivenmelkers die katten vergiftigen...de dag dat ik zo een geval in mijn handen krijg zal ik hem eens laten zien wat het is om in een klein kotteke te zitten en enkel mais te eten te krijgen en om vanuit Spanje naar huis te moeten gaan op eigen kracht...Danku Bobbejaan Schoepen.

09:44 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

We zijn er bijjjjjjjnaaa

Maar nog niet helemaal. De treinen hebben tegenwoordig veel vertraging..nu da hebben ze altijd wel ergens, maar de laatste dagen valt het goed op. Misschien het regenweer, misschien een of andere breuk in een bovenleiding...gisteravond vijf minuten, deze morgen weer meer gestopt dan gereden voor we in Brussel binnen mochten en mijn collega die de boemeltrein vanuit Mechelen had gepakt was zelfs een half uur te laat..Bij mij bleef het beperkt tot een minuutje of tien. Maar toch...vijftig minuten om 48km af te leggen...altijd rechtdoor, zonder andere voertuigen op je baan...ik weet het niet hoor...destijds toen ik nog dagelijks met de auto naar Beerse reed en 65km moest afleggen, deed ik er 35 minuten over...ook altijd rechtdoor en ook zonder veel andere voertuigen op de baan...Zelfs bij regenweer..en zelfs als er een breuk in mijn bovenleidingen was. Danku Dr Vogel.

09:28 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

12-01-04

Veranderingen

Hoe meer er verandert, hoe meer er hetzelfde blijft. De treintarieven stijgen weeral met 2.4% Ditmaal is het excuus dat de elektriciteitskosten de hoogte in gegaan zijn...Dan toch enkel bij de spoorwegen..Misschien moeten die ook bij een van die nieuwe maatschappijen gaan. Elk jaar hebben ze wel een nieuw excuus..ronduit schandalig hoe die prijzen elk jaar stijgen..maar ik heb me voorgenomen me dit jaar niet kwaad te maken. Ook niet over het feit dat, hoewel ze nieuwe dubbeldektreinen hebben ingezet naar Brussel, ze evengoed vol zitten en vuil beginnen worden en er bij momenten een toiletgeur hangt. Ook niet over het feit dat na een week stipt rijden, de trein deze morgen weer een vijf minuten ter hoogte van de hoerenbuurt in Brussel-Noord pauzeerde. Vandelanotte wil woon-werkverkeer gratis maken en goederentransport per spoor stimuleren...bla bla bla. Zou hij misschien willen scoren met een ouwe Steve-stunt bij de verkiezingen op dertien juni dit jaar? Hoe meer er verandert, hoe meer er hetzelfde blijft. Enkel ik word een jaar ouder en hopelijk wijzer, zodat ik het me niet allemaal hoef aan te trekken. Danku David Bowie.

10:09 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

09-01-04

De Indische oplossing

Hoeveel boze pendelaars zou je nodig hebben om het station van Antwerpen-Centraal kort en klein te slaan? Ik vroeg me dat deze morgen af na het lezen van een artikel in Metro. In Dankaur, (in de staat Utar Pradesh), das ergens in het noordoosten van India, hebben een 5000 tal woedende pendelaars een station afgebroken. De trein was weeral te laat, het was koud, de koffie was waarschijnlijk op...en wa doe je dan om warm te blijven he. Ik heb ergens is gelezen dat er ginder een mijnwerkersgebied is..het waren misschien mijnwerkers, die hebben waarschijnlijk hun gerief al bij natuurlijk...Het waren pendelaars die op de trein wachtten naar New Dehli (hmm..tzullen dus misschien geen mijnwerkers geweest zijn) amper 50 km verder...Ik voelde me verbonden..Ze zouden ginder beter wa meer yoga doen ofzo :-) Danku Paramahansa Yogananda.

10:48 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

07-01-04

Wet when slippery

Er wordt gekuist in Antwerpen Centraal. Jawel, ik kon mn ogen amper geloven maar voor de tweede keer deze week was de vloer van het topatrium en de perons deze morgen nat. Gevaarlijk nat trouwens...ik ben al meermaals bijna op mn bek gegaan. En 's avonds is de vloer trouwens ook (nog?) nat. Afijn, das natuurlijk typische NMBS-tactiek: zorg ervoor dat de mensen hun nek breken en beginnen te reclameren op de natte, gekuiste vloeren en binnen de kortste keren hebben ze een excuus om de kuisploeg de laan uit te sturen en te besparen. Slim bezien. Een paaltje of een bordje met 'opgepast, natte vloer' zou wel handig zijn. Niet dat je niet ziet dat die vloer nat is uiteraard, maar je bent er misschien extra voorzichtig door..Ok, eigenlijk niet, maar het zou gewoon beleefd zijn...toch? Danku meneer Proper.

15:56 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

05-01-04

Gewoontes

Ik kan er niks aan doen, ik ben een slaaf van mijn eigen gewoontes en ik heb een bloedhekel aan verandering. Elke dag om kwart voor zeven de wekker horen aflopen en om kwart na zeven de deur uit gaan om een vijftal minuten later de bus te nemen...Het bot af. Deze morgen was ik ook weer om kwart na zeven de deur uit, maar de bus/tram liet wat op zich wachten (technisch gezien zijn er weer drie aan mijn neus voorbijgereden, maar soit). Toen ik dan het centraal station naderde keek ik zoals gewoonlijk naar de klok boven de ingang en daarop zag ik toch wel enigszins verbaasd dat ik nog ruim tien minuten had om mijn trein te halen...zoals meestal. Ik kom op het perron en zie wel een M6 dubbelgelaagde trein met slagroom staan, maar op het bord staat niks...de deuren waren op 1 na ook toe en ik zag een kerel gehurkt naar de wielen staren. Op de grote aankondigingsborden was ook geen sprake van een 7.40, maar soit, ik had nog tien minuten dus ik dacht op te stappen...en net op dat moment sluiten de deuren en zag ik alweer een openbaarervoormiddel aan mn neus voorbij rijden...Nu ik er over nadenk kom ik precies elke dag met nog een tien minuten tijd in het station aan...waarschijnlijk staat die klok dan ook al maanden stil..of achter..of ben ik bij het binnenkomen van het station in een andere tijdszone beland. Het was al een andere planeet in mijn ogen, dus een andere tijdszone is niet zo vergezocht..toch? Danku Greenwich.

15:00 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Gelukkig nieuwjaar!

En vooral veeel sterkte toegewenst. Als devoot (of is het idioot) pendelaar was ik er heel vroeg bij dit jaar. Oudejaar namelijk in Etterbeek gevierd en aangezien de rest van het gezelschap (allemaal jonger dan ik, en ik ben er dertig) om drie uur ging slapen, hebben mijn vriendin en ik nog tot tien voor vijf tv moeten kijken (jaja) om de eerste trein terug richting beschaving (Antwerpen - centraal) te nemen. Die eerste trein was er pas om 5u22...Dat ze bij de NMBS van hun nachttreinen af willen was al langer bekend, maar hadden ze net zoals de lijn nou is geen uitzonderingske kunnen maken? Domme retorische vraag, ik weet het. Anyway, van Etterbeek dus naar Brussel - Noord en daar hadden we amper (joepie!) acht minuten later den boemel naar Antwerpen...krijsenende kinderen..krijsende volwassenen...losgelaten pubers met veel te lange benen die constant vanachter tegen je zetel stoeten...kots in de gangen, kots op het trapje om af te stappen...dan nog effe vijf minuten te voet en een kwartier op een bus wachten en om kwart na zeven konden we eindelijk ons bed in kruipen. Volgend jaar niet naar Etterbeek...en het erge is dat da dus op amper 50km van bij ons thuis ligt...Leve de mobiliteit! Op naar 2005. Ge zijt nog niet van mij af. Danku NMBS.

14:48 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |