12-02-04

Heizeldrama

Woensdagen...altijd wat op woensdagen...Ik had gistermorgen nog de bedenking gemaakt dat het al een hele tijd geleden was dat ik nog voer voor treinpijn had..en ja hoor 's avonds was het weer zover. Ik moest namelijk op AGRIBEX zijn, landbouwbeurs op den Heizel. Ik was om vier uur klaar met 'vergaderen' en nam dus de metro met de gratis kaart die ik van mn patron had gekregen. Naar het metrostation gewandeld, redelijk snel een metro kunnen nemen, om dat rond kwart voor vijf in Brussel centraal aan te komen..Tien minuten later had ik dan de trein naar centraal..zo ne witte nieuwe met 1 verdiep en geloof me die zit stukken beter dan die krappere dubbeldekkers..Afijn, we komen aan in Brussel noord en daar begon de ellende: in wat moet doorgaan voor Nederlands wist de treinbegeleidster ons te informeren dat er tractieproblemen waren en dat de deuren open zouden gaan. Ok..tractieproblemen..effe opzoeken in Vandale...tractie: 1 het trekken, voorttrekken 2 alles dat tot de locomotiefdienst behoort...aha...er was dus een probleem met het trekken..Hmm..Hoe dan ook iedereen van de trein, behalve een groepje buitenlanders dat niet goed begreep wat die vreemde ritueel betekende...De volgende trein nemen was zo goed als onmogelijk, ook al omdat die in elk boerengat stopt..De trein erna dan, het bekende wrak van halver...Ze hebben onlangs ergens geschreven dat het interieur van deze treinen zou aangepast worden...De lijn Antwerpen-Brussel komt natuurlijk zoals altijd laatst...Anyway 2 en een half uur later was ik thuis..heel goed gezind, vooral ook omdat ik weeral van mn sokken werd gereden door een trut die niet gelooft in het voorang verlenen aan mensen die van de tram afstappen...Effe rekenen: 150 minuten voor een afstand van 50km..das dus 20km/h... Woensdagen en treinen zijn een ramp en van de metro ben ik ook geen fan meer...Danku MIVB.

09:38 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

Commentaren

... Ik had gistermorgen nog de bedenking gemaakt dat het al een hele tijd geleden was dat ik nog voer voor treinpijn had..

Iets goed kan ook altijd gemeld worden :)

Gepost door: Pendelaarster | 12-02-04

verplicht uitstappen Het is wel vreemd: ik neem al 20 jaar de trein en heb nog nooit zulke zaken meegemaakt. Is het nu echt toeval of blaas je gewoon alles op?

Wat de lijn Brussel-Antwerpen betreft moet je zeker niet klagen? Daar heb je nu net de beste en nieuwste treinen van het hele land!
Stel je eens de mensen voor die in één of ander limburgs gat wonen, die zullen het wel wat moeilijker hebben.

Verder ga ik akkoord met pendelaarster; iets goed kan ook altijd gemeld worden? Bijvoorbeeld: de trein was op tijd, de conducteur was vriendelijk, toch fantastisch dat ik in het station een gratis krant krijg die ik op de trein kan lezen...

Is er een snellere of goedkopere manier voor jou om op het werk te geraken?
Ja? Wel, neem dan de auto of de fiets of iets anders.
Neen? Wees dan tevreden met de trein. Ik heb ook liever een helikoptervlucht van twee minuten als dagelijks pendel-ritueel. Of neen, eigenlijk pendel ik liever niet en wil graag stoppen met werken en plots rijk zijn.
Een ideale wereld bestaat niet. Denk maar eens aan de treinen in Indië of Afrika en jouw "wrak" is opeens een limousine.

Gepost door: criticalist | 12-02-04

NMBS: het kan altijd beter Dat de modernste treinen rijden op de lijn Antwerpen-Brussel is wel waar. Alleen dat verhoogde comfort komt aan een prijs: minder zitplaatsen. Zeker in die Deense neuzen is het onzinnig dat één van de drie rijtuigen waaruit zo'n trein bestaat eerste klasse is. En vaak vrijwel leeg. Vanaf Antwerpen-Berchem moeten de meeste mensen al recht staan, laat staan in Mechelen. Comfortabler voor de zittende mensen, maar zeker niet comfortabeler voor de gewone reizigers waarvan er nu meer moeten rechtstaan.

En qua capaciteit nog een opvallende. De treinen tussen Namen en Essen zijn ondertussen al een kwarteeuw oud (die met dat oranje interieur in jaren '70 stijl). Daar is er wel een opstelling 3 + 2 zitplaatsen, maar daar reden vroeger drie treinstellen (of 12 rijtuigen) gekoppeld aan elkaar. Tegenwoordig nog maar twee (of acht rijtuigen). Dus het aantal zitplaatsen is ook hier gedaald.

En dan de snelheid. Ja echt sneller anno 2004 dan 1930 gaat het niet. Slechts één trein stopt enkel te Berchem en Mechelen op weg naar Brussel. De anderen hebben nu ook Vilvoorde als IC-station. En opvallend: de lange haltetijd in Berchem (soms 4 minuten). De enige echte IC, de nieuwe dubbeldekkers, kunnen veel sneller: die van 8u40 (vertrok trouwens om 8u41) deze ochtend was om 9u13 in Brussel-Noord (officieel pas om 9u19). Wat zijn 6 minuten zegt u? Veel als je ook nog een bus in Brussel-Noord moet nemen naar je werk die maar om de twintig minuten rijdt. En als je een bus vroeger kunt nemen.

Daarmee gezegd, de treindienst is altijd voor verbetering vatbaar. En juist op de drukste lijn Antwerpen-Brussel merk je daar weinig van. Toegegeven, eenmaal Antwerpen-Centraal afgewerkt zal zijn, komt er mooi station bij. Maar Brussel-Noord, Vilvoorde, Mechelen, Kontich, Antwerpen-Berchem, vergeleken met gloednieuwe treinstations in Nederland of Frnakrijk (en dat zijn er nogal wat), zijn de Belgische treinstations donkere holen. De tijd is blijven stilstaan, alvast voor de reiziger. Want voor het personeel zelf wordt goed gezorgd.

Gepost door: Arjan | 12-02-04

cheminot voor het personeel wordt niet zo goed gezorgd hoor! die worden nog altijd als in de jaren 70 behandeld. Smerige lokalen om in te werken, stoelen die de naam niet meer waardig zijn, vuile toiletten, noem maar op, en zelfs dat in de koepel te Antwerpen waar men een 2-tal jaren nieuwe lokalen in gebruik heeft genomen, daar was indertijd niks van te merken dat ze nieuw waren, overal gebreken, wordt totaal niet onderhouden, immens smerig..... Als de reiziger in een vuile trein moet zitten, dan zit het personeel in een nog vuilere, de stuurposten en andere afdelingen worden immers helemaal niet gereinigd, het is geen excuus maar simpelweg een vaststelling. Het enige waar het spoorwegpersoneel niet over mag klagen is de verloning die altijd stipt wordt uitbetaald.....

Gepost door: cheminot | 13-02-04

Voor de goede orde Effe voor de goede orde: ik blaas helemaal niks op. Alles wat ik hier noteer is ook zo tot op de minuut exact gebeurd en op de manier die wordt beschreven.. Het is natuurlijk wel zo dat ik alleen iets vermeld dat grondig fout is gelopen en dat je daardoor de indruk krijgt dat er niet veel deugd aan pendelen. Ik rijd al een jaar of tien tussen brussel en mechelen/antwerpen en er gaat geen week voorbij of er gebeurt wel iets dat je de hele NMBS doet verwensen.. De lijn antwerpen brussel heeft wel een paar goede treinen, maar die rijden 's ochtends enkel om 7u20 en 7u40 en 's avonds vanuit brussel enkel om 16u02 en euh 16u44 en ik ga echt niet een een half uur zitten wachten op een 'betere' trein, waar ik dan meestal moet rechtstaan tot voorbij mechelen...

Gepost door: Chakri | 16-02-04

De commentaren zijn gesloten.