10-03-04

Een duivels plan!

Tegen 2010 zullen pendelaars vanuit Antwerpen-centraal op amper 32 minuten in Brussel-centraal staan..Das dus een 28 minuten naar Brussel-noord of ruim een derde sneller dan tegenwoordig. Jaja, minister van overheidsbedrijven Vandelanotte is heel wat van plan. Diabolo heet het project. Och ja, het kind moest een naam hebben en het is een mooie verwijzing naar de hel die veel pendelaars dagelijks moeten doorstaan op het openbaar vervoer. Vandelanotte wil de snelheidswinst verwezenlijken door een aantal knelpunten weg te werken. Vanaf Mechelen zou de trein via de middenberm van de E19 rijden. Daar gaat het witte bos, maar ja het proces Dutroux is toch bijna gedaan (hopelijk). Ik snap trouwens niet wat dat voor verschil gaat maken, want het is tussen Antwerpen en Mechelen dat die trein zo traag rijdt, maar soit. Het zal inderdaad al een flinke verbetering zijn als niet alles via dezelfde noord-zuid verbinding de stad in moet. Ook naar de luchthaven komen er rechtsteekse lijnen en snellere verbindingen. Hopelijk is tegen dan de luchthaven niet verhuisd. Een domme redacteur van de krant die waarschijnlijk net als Vandelanotte van de kust kwam, merkte op dat reizigers niet langer 150 euro zullen moeten neertellen om een dure taxi vanuit zaventem tot antwerpen te nemen..Hij heeft kennelijk nog nooit gehoord van de Sabena bus die elk uur voor amper 400fr naar zaventem rijdt of van besteltaxis die je weken op voorhand instructies kunt geven om je op te pikken tegen een behoorlijk tarief. Maar ja. Tegen 2010 moet Diabolo klaar zijn. Hoewel Vandelanotte dus minister van overheidsbedrijven is, zal het project worden gefinancierd en gedragen door de privé. Maar dit zal de prijzen niet in de hoogte jagen, belooft hij. Ik zie t al voor mij: tegen mijn pensioen zal ik misschien de kleinkinderen op de knie kunnen nemen en vertellen over vroeger: 'kom bompa, vertel nog eens van de tijd dat de treinen er drie kwartier over deden voor amper 48km'..En dan kan ik ze vertellen van de Ork uit Oostende die een duivels plan had verzonnen om kromme spoorbochten recht te trekken en tunnels te graven die overal uit het niets opdoken. Hmm..sneller in Brussel, dus wellicht ook NOG meer pendelaars..zou Vandelanotte er ook rekening mee gehouden hebben dat de lijnen nu al verzadigd zijn en de treinen overvoll zitten? Waarschijnlijk wel zeker...ja toch? Danku Johan.

08:50 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Commentaren

Snellere verbindingen Tegen 2010 kun je alvast vergeten sneller tussen Brussel en Antwerpen te reizen! Tegen dat alle plannen getekend zijn, de financiering rond is en de werken beginnen is het 2010. En wacht de pendelaar dus na de zeven jaar in Antwerpen-Centraal de zeven jaar vertragingen op de rest van lijn tussen Antwerpen en Brussel.

De plannen bestaan trouwens al héél lang. Van in de jaren '80 wordt er al gesproken van de 'bocht van Mechelen' recht te trekken (al vraag ik me af hoe dat kan zonder pal in Mechelen centrum uit te komen), Mechelen station een passeerspoor voor de TGV te geven (peroons 11 & 12), en die fly-overs van de goederenspoorlijn te Sint-Kathlijne heraan te leggen.

Trouwens een lijn op de middenberm van E19 levert ook nieuw bochtenwerk (en tragere treinen op). Eén bij de aftakking ter hoogte van Zemst en één bij de aansluiting ter hoogte van Schaarbeek (waar met enig geluk misschien nog een TGV-terminal komt die ook nog eens voor vertragingen gedurende jaren gaat zorgen).

Dus denk eerder dat jouw kleinkinderen het verhaal van de trage trein te vertellen zullen hebben ;-)

Gepost door: Arjan | 10-03-04

groink! en sneller tussen Leuven en Brussel ook...soms pakt mijn trein de nieuwe verbinding...scheelt idd maar ik weet niet waarom...zijn de oude maar geschikt voor bepaalde snelheid? ik weet het niet nu ja...die paar minuten dat het rapper gaat is ook niet echt om voor naar huis te schrijven ;-)
doiei!
cms

Gepost door: CMS | 10-03-04

Niet klagen he Uiteraard niet klagen op de IC N Brussel-Antwerpen... de rest is blijkbaar bijzaak want Oost- en West-Vlaanderen worden totaal vergeten in het plan van die Oostendse Socialist....

Gepost door: Steven | 11-03-04

West-Vlaanderen vergeten? Nochtans gaan er tussen Gent en Brugge een derde en vierde spoor aangelegd worden. Ter hoogte van Gent zijn ze er al mee begonnen. Alleen gaat het over een heel wat jaren gespreid worden. Dan zijn de Nederlandse Spoorwegen heel wat rapper met het uitvoeren van hun investeringen en vernieuwing van hun stations.

Gepost door: Arjan | 17-03-04

De commentaren zijn gesloten.