15-03-04

De heeel harde cijfers

Ik krijg wel eens de opmerking dat we op de lijn Antwerpen-Brussel niet mogen klagen. Ja en nee...om eens definitief een eind te makken aan dat welles-nietes spelletje heb ik eens wat cijfers bij elkaar gezocht die toch een en ander in een nieuw licht zullen stellen: Ik kan me inderdaad perfect inbeelden dat het in bijvoorbeeld Oost en West-Vlaanderen ook droevig gesteld is met het openbaar vervoer, maar je mag niet vergeten dat Antwerpen op dit vlak wel behoeften heeft die veel groter zijn (ben geen Antwerpenaar dus ik zeg dit niet uit een of andere vorm van chauvinisme). Om over Mechelen nog maar te zwijgen. Besides, wie ooit een trein vanuit Brugge of Gent naar Brussel heeft genomen en dan hetzelfde heeft gedaan vanuit Antwerpen zou zich terecht kunnen afvragen of Brugge en Gent niet een stuk dichter bij Brussel liggen dan de 48km die bij Antwerpenaars op het abonnement staat. De cijfers: Gent Sint Pieters - Brussel-Noord: 37 minuten in het beste geval voor ruim 56km (?) en ruim vier - vijf treinen per uur die aan deze snelheid rijden tussen acht en negen uur 's morgens. Brugge - Brussel-noord: 1u voor 100km!! en ook drie treinen die per uur naar Brussel sporen. Antwerpen doet er in het beste geval 37 minuten over, heeft een viertal treinen tussen acht en negen, maar slechts TWEE! die het rond de veertig minuten doen..de rest doet er drie kwartier tot een uur over...Oostende (68000 inwoners) heeft er zelfs twee per uur minstens die er amper vijf kwartier over doen! Vijf kwartier voor 115 km!!! Komaan he..Ik ben gerust bereid solidair te zijn, maar op de grote lijnen (en ik denk wel dat je met Brugge en Gent veel Oost- en Westvlamingen bedient, moeten de pendelaars niet klagen..Of zouden ze ook vanuit Brugge en Oostende recht moeten staan of toch opeengeperst zitten tot in Brussel??? Antwerpen 452000 inwoners, Gent 228000, Brugge 116000. En dan spreek ik nog niet over de 76000 Mechelaars en 36000 Vilvoordenaars die ook door diezelfde trein uit Antwerpen moeten bediend worden..20000 mensen in Zemst, ook met dezelfde treinlijn in hun tuin; 16000 in Duffel, 20000 in Kontich, 20000 in St-Katelijne Waver..en das allemaal op dezelfde lijn;..ik ga zelfs geen km opzij voor een naburig dorp ofoz.Om nog maar te zwijgen van de mensen uit de noordrand van Antwerpen..Die lijn Antwerpen - Brussel heeft dus dubbel (als je louter de steden zelf telt) tot drie-vier keer zoveel (als je de hele lijn beschouwt zonder randgemeenten) mensen te bedienen als Brugge, Gent en Oostende samen...Ik weet niet welke gemeenten die lijnen uit west en oost-vlaanderen doorkruisen, maar het zou me verbazen als het bevolkingsaantal daar de honderduizend overstijgt zoals het in Antwerpen doet. Nog een vergelijking: Turnhout (39000 inwoners) moet het stellen met 1 trein per uur die over die 94km ook ruim vijf kwartier doet. Hasselt: vier vijf treinen per uur, 68000 inwoners, ligt op 83km van Brussel. Gemiddelde reistijd: vijf kwartier. Ik zou leuven nog vergeten: 90000 inwoners, vijf treine per uur die een klein half uur over een dertig km doen. Das pas bediening..Los van het feit of die treinen nu op tijd rijden of niet. Zijn Antwerpenaars benadeelt op t vlak van treinen? JA ECHT WEL!!! Danku www.nmbs.be; www.mappy.be; aps.vlaanderen.be/statistiek/cijfers/stat_cijfers_demografie.htm.

09:38 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (11) |  Facebook |

Commentaren

verkeerd! Wel, dat zijn nu allemaal banale vergelijkingen. Om te beginnen zijn de meeste van je verhoudingen nietszeggend. "Vijf kwartier" klinkt als een kort ritje, maar is in werkelijkheid 75 minuten of een uur en een kwart.

Tof op ze zo allemaal op te sommen alsof Antwerpen het slechtst bediend is, maar je bent gewoon verkeerd.
Kijk (op basis van jouw gegevens, als die al juist zijn);
Antwerpen: 77 km/u
Gent: 90 km/u
Oostende: 92 km/u
Turnhout: 75,2 km/u
Hasselt: 66,4 km/u
Leuven: 60 km/u

"Zijn de Antwerpenaren (Antwerpenaars ken ik niet) benadeeld (met d) op het vlak van treinen?" Neen, echt niet dus. Het is een gewone gemiddelde snelheid die afhankelijk van het traject hoger of lager ligt. Dit is compleet niet relevant. Je kan toch niet Brussel Zuid-Parijs gaan vergelijken met Brussel Zuid-Brussel Noord? Dan zou het wel triestig zijn.

Dan hebben we alleen nog maar gesproken over de gemiddelde snelheid. Je moet uiteraard ook kijken naar de capaciteit. Het aantal treinen per uur is ondergeschikt aan het aan reizigers dat per uur naar een bepaalde bestemming vervoerd worden.
Ik geloof best dat er niet veel plaats is op jouw trein Antwerpen-Brussel (vooral vanaf Mechelen), maar denk je nu echt dat het op de trein van Brugge of Oostende naar Brussel (vooral vanaf Gent) beter is?

De NMBS maakt nu eenmaal hun uurrooster op aan de hand van het aantal passagiers op een bepaald traject. Daarmee bepalen ze ook het aantal wagons en type trein, waar jij ook geen rekening mee houdt. Rijden er naar al de door jou opgenoemde bestemmingen lange dubbeldekkers? Ik dacht het niet...

Tijdens de spits zit iedereen bij mekaar op de schoot, geloof me. Dat is op de trein zo, op de bus, op de tram, en... in de auto: daar zit je in de file. Welkom in onze maatschappij waar iedereen zich op het zelfde moment naar school of werk begeeft.

Jouw cijfers over het aantal inwoners komen dus in een ander daglicht als je rekening houdt met het aantal reizigers per uur. En daarbij, er zijn veel meer Antwerpenaren die naar de Brusselse regio komen werken met de wagen. Dat zal niet het geval zijn voor de West-Vlamingen of Limburgers. Laat ons stellen dat er in verhouding meer treinzitjes gevraagd zijn in deze regio's dan in Antwerpen.

Bovendien is het grote verschil met Gent (waar alle treinen naar de kust passeren en ook stoppen) en vele andere steden, dat Antwerpen een eindpunt is. Hier passeren geen binnenlandse treinen, maar er stoppen er alleen maar. Waarom heb je Brussel zelf niet geteld? Dan zou je nog meer verontwaardigd zijn, honderden treinen per uur! Zet alles in de context aub...

Jezus man, ik begrijp niet je je zo opwindt in al dit. Ik vind het zo erg dat ik zelf dit epistel neerschrijf, maar vraag mij af hoe mensen als jij ooit tevreden kunnen zijn? Waarschijnlijk niet... Neem ontslag op uw werk in Brussel en doe een bakkerij of zo open in Antwerpen, of koop een auto en start een filepijn-blog of zo... Leer toch eens leven met het feit dat de wereld rondom jou niet perfect is, net als jijzelf dat waarschijnlijk ook niet bent.

Gepost door: criticalist | 15-03-04

groink! ik wist het altijd geweten dat Leuvenaars trage luiaards zijn...de treinen rijden ook amper 60km/u gemiddeld...en ik amar denkn dat het comfort van de nieuwe treinen je gewoon het gevoel van traagheid geeft lol!!!
hmmm;..
maar tot daar er zijn veel treinen leuven brussel! vandaar da tik vanochen dom 8u15 aan het station stond en die trein moest laten gaan wegen sportefeuille vergeten en ik dus mits wat doorstappen en goed zweten de trein van 8u29 nog kon nemen...
cms

Gepost door: CMS | 15-03-04

Broer kritiek maakt mij ziek Wel straf dat iemand die zichzelf een criticalist noemt mij durft te verwijten dat ik eens kritiek op iets zou hebben. Het is inderdaad zo dat er vanuit antwerpen heel wat minder mensen op een job in brussel zijn aangewezen dan west en oost vlaandern en limburg. Mijn cijfers kloppen, die zijn allemaal keurig nagekeken en vertragingen die heb je op alle lijnen en die zijn er echt niet altijd. Er stoppen trouwens wel "binnenlandse" treinen in antwerpen, die van Essen bijvoorbeeld en er zijn er nog.
Ik zou me inderdaad op het aantal daadwerkelijke reizigers moeten baseren maar ja dat heb ik dus niet gedaan, dit was eenvoudiger om een vlug betoog te maken. Een vlug betoog, geen diepteanalyse.
En wat gent betreft: daar rijden al lang dubbeldekkers en die lijn is veel beter bedient: er rijden meer echt rechtstreekse treinen en ze rijden sneller..en ik denk daje antwerpen en gent wel naast elkaar mag leggen: dat ligt ook op auto-afstand en veel mensen werken er ook in andere steden zoals antwerpen...dus daar gaat mn vergelijking zeker op.
Bespaar me asjeblieft je dwaze kritiek op spelfouten en vreemdsoortig taalgebruik: ik ben Germanist en weet perfect hoe je een correcte Nederlandse tekst schrijft, maar DIT IS EEN BLOG EN IK DOE HIER MIJN GOESTING. Als ik antwerpenaars schrijf ipv antwerpenaren dan doe ik dat omdat ik vind dat da op dat moment lekkerder klinkt en grappiger en vlotter overkomt, meer niet. Als je daar niet tegen kunt dan moet je geen blogs lezen want die staan bol van dat soort dingen. Dt fouten zijn inderdaad minder fraai, maar dat kan iedereen al eens overkomen. Voor den honderduizendste keer: alles is met een korreltje zout te nemen, alles is relatief en als ik iets zeg is het doorgaans cynisch of sarcastisch bedoeld en niet als kritiek..Iedereen kan kritiek hebben, heel gemakkelijk hoor..ik doe tenminste mn best om t allemaal nog wat luchtig te houden en als daar al eens rare conclusies of redeneringen tussenstaan dan is dat perfect normaal. Get a life. Ik heb t nog al gezegd: ik schrijf deze blog om mijn frustraties te ventileren en mij wat te amusuren met snedige stukjes en de spot te drijven met de dingen. Feit is dat het treinverkeer in Belgie niet is zoals het moet zijn en daar zijn duizenden oorzaken voor te noteren en in onze buurlanden is t ook allemaal niet zo geweldig, maar ik ben nu eenmaal een controlefreakske en ik werk inderdaad niet graag in Brussel en dat heeft voor 40% met de trein te maken. Ik zou misschien een stuk gelukkiger zijn als ik me er niet zo in zou opwinden, maar ik ben nu eenmaal erg begaan met de dingen en relativeren is nooit mn sterkste kant geweest. Life is an emotional rollercoaster en ik zit in het voorste wagentje. Maar ik snap wel wat je doet hoor, ik zou met evenveel overtuiging als jij alles wat ik schrijf kunnen ondergraven en me ergeren: kritiek hebben is heel eenvoudig en tis plezant..nah!

Gepost door: Chakri | 16-03-04

cijfertjes ik ben ook eens beginnen rekenen, en ik ben op ca 85 km/h voor Antwerpen Centraal-Brussel Centraal uitgekomen, 77 voor Leuven-Brussel-Centraal, en 115 voor Gent St-Pieters-Brussel Centraal. (Met dank aan de ari-website + mappy voor de afstand tussen brussel centraal en resp zuid en schaarbeek) Telkens voor de snelste verbindingen. En je bent echt wel snel in Brussel uit Gent, hoor, ik doe die rit twee keer per week. Gelukkig meestal op een minder druk moment...
Volledig ongelijk heeft Chakri niet. Je ziet door het bos de bomen niet meer, met IR-treinen die sneller zijn dan IC's, IR's die er dubbel zo lang over doen als andere... Ach, de NMBS kan er wat van, om het verkeerde label te kleven op een trein.

Gepost door: bartje | 17-03-04

Snelheid op de lijnen Eén van de problemen denk ik dat de lijn Gent-Brussel een 'hogesnelheidslijn' (avant la lettre) is. Dat wil zeggen dat het intercity treinverkeer er geen last heeft van lokale stoptreinen.

Op de lijn Antwerpen-Brussel is dat helaas wel het geval en de minste vertraging van die stoptreinen zorgt ervoor dat de IC en IR treinen die er achter komen ook moeten vertragen (Mechelen is het station waar IC's en IR's de stoptreinen passeren).

Hetzelfde geldt ook voor de lijn Leuven-Brussel, waar nu gewerkt wordt om het lokale treinverkeer te scheiden van het IC-verkeer (de grote werken daar waarbij de buitenste van de vier sporen voor L-treinen zullen zijn).

Probleem is dat op de lijn Brussel-Antwerpen die scheiding niet kan. Er zijn inderdaad vier sporen tussen beide steden, maar twee ervan zijn in feite een goederenspoorlijn en worden al door de lijn Mechelen-Vilvoorde-Etterbeek-Halle gebruikt, de Thalys naar Amsterdam en nog een paar treinen tussen Leuven en Brussel. Misschien moeten er anders halverwege uitwijkmogelijkheden komen voor stoptreinen met vertraging (Kontich en Vilvoorde?).

Overigens heeft de NMBS in de jaren '70 en '80 uit besparingsoverwegingen in veel kleine tussenstations de uitwijksporen verwijderd na de invoering van de klokvaste IC/IR-verbindingen. Waardoor vertragingen van lokaal treinverkeer een sterker domino-effect hebben op het andere treinverkeer.

Gepost door: Arjan | 17-03-04

Niet mee eens Hoi Chakri, typisch weer Antwerpenaren (ja ik ken ze, want ik werk er...) ze denken dat Oost- en West-Vlaanderen enkel Gent en Oostende zijn natuurlijk. Probeer maar eens van Geraardsbergen (ja daar wonen ook nog mensen he) naar Oostende te treinen.... of naar Gent... je zit bijna een uur op een L-trein terwijl ik op 41 minuten vanuit Antwerpen in Brussel sta. Je moet dus echt niet klagen vind ik.

Gepost door: Steven | 20-03-04

Och armkes! Bereken even vlug, ja het moet tegenwoordig allemaal vlug, hoe lang je moet pendelen vanuit Kinrooi, Maaseik, Neerpelt enz...
OOOHHH wat zijn we nu blij !!!!
Voor sommige gemeenten moet je eerst nog 3 kwartier en meer rijden voor je bij het dichts bijzijnde station bent , hallo kroket !!!!

Oh ja, nog een leuke link gevonden: http://www.omroephumor.nl/
Bloggroetjes M&G

Gepost door: M&G | 22-03-04

Omroephumor Och, die is al zo lang niet meer geupdated. In België is het heel wat moeilijker om grappige citaten te horen, omdat treinbegeleiders in principe een vaste formule moeten gebruiken.
En je hebt gelijk, sommige gemeentes zijn echt wel zeer slecht voorzien. Voor pakweg Heuvelland is het bijna makkelijker om via Frankrijk (Bailleul/Belle) naar Kortrijk te rijden, dan via Poperinge of Ieper. In Limburg kennen veel mensen de trein alleen van horen zeggen, zo lijkt het. Ach, besparingen...

Gepost door: bartje | 22-03-04

Appelen met citroenen etc... Moet hier toch even tussenkomen :
Er werd een vergelijking gemaakt tussen de verbinding Antwerpen-Brussel enerzijds en de verbinding (Oostende-Brugge-)Gent anderzijds.

Toegegeven dat het vanuit Geraardsbergen, Kinrooi, Maaseik, Dikkelvenne en Heuvelland nog moeilijker gaat, maar daar ging het niet over. Net zo min als over Turnhout-Brussel of SintJobintGoor-Brussel... (twee Antwerpse plaatsen)

Voila, en nu vind ik dat het hoogtijd wordt voor een nieuwe bijdrage van Chakri... het is weeeeeeral veel te lang geleden...

Bart

Gepost door: Bart | 24-03-04

rechtzetting Te rap willen zijn met mijn betoog natuurlijk : ik bedoelde de verbinding (Oostende-Brugge-)Gent-BRUSSEL uiteraard...

Gepost door: Bart | 24-03-04

Rechtzettingen Wa heeft Geraardsbergen nou te klagen: er woont amper iemand, het is er lekker landelijk en groen en ze hebben toch een min of meer doenbare verbinding naar Brussel..Ik heb genoeg collega's die van daar elke dag naar Brussel komen.
Ik heb trouwens ook over Brugge gesproken, dus zo onwetend ben ik niet. Het gaat hier over GROTE steden, geen boeredorpkes die enkel bekend zijn vanwege een versleten kasseibaan, een kopie van een pissend manneke en droge taartjes. (en das enkel uit weerwraak voor die opmerking over antwerpenaren :-) ..ben trouwens van mechelen zelf) Het is niet omdat het op een ander nog slechter gaat dan op de lijn Antwerpen-Brussel dat wij geen recht van klagen hebben..zo werkt dat niet hoor. Het zal altijd wel ergens slechter gaan dan bij jezelf, maar dat wil nog niet zeggen dat je je zomaar bij de dingen moet neerleggen. Alles kan beter, maar alles is mogelijk, we worden enkel beperkt door onszelf.

Gepost door: Chakri | 24-03-04

De commentaren zijn gesloten.