31-03-04

Gelukkig NMBS jaar

Het is weer zover, het jaarverslag van de ombudsdienst van de NMBS is eindelijk klaar. Guido Herman (ik vond geen foto van hem, vandaar Herman van de Simpsons..), de grote vriend van de treinreizigers, neemt zoals gewoonlijk zijn werkgever op de korrel. 8000 telefoontjes en 2339 klachtendossiers kreeg de brave man in 2003 op zijn boterham en nee, ze waren niet allemaal van mij. Op basis daarvan (?) kreeg de NMBS 19 adviezen, waarvan het 11 de vuilbak in kieperde en 1 maar gedeeltelijk opvolgde...Let wel er staat 'opgevolgd'..wat dat in de praktijk betekent is (als de NMBS een beetje op de andere overheidsbedrijven lijkt) dat er een werkgroep is samengesteld die bestaat uit zowat iedereen die vol zit met goede bedoelingen maar waar zeker niet naar geluisterd wordt en dat die elke maand samenkomt voor een halve dag om dan te wachten tot iemand wat doet...19 adviezen...vraag me niet welke want ik heb t verslag nog niet gevonden op het net, maar ik had er anders nog wel een paar die ik zeker zou willen doen...nu ja, de adviezen van de vorige jaren zullen ook nog wel onafgehandeld zijn waarschijnlijk..Ik snap alleen het lijstje niet goed dat in de kranten werd gepubliceerd: 808 van de klachten heeft als reden "vervoersbewijzen", terwijl het hoogste aantal klachten te maken heeft met vertragingen..Afijn, ik ben nooit goed geweest in dat soort dingen en wat maakt het ook uit, tis van 2003. Aan 2004 zal Guido ook heel wat schrijfwerk hebben: spoorwegboekje afgeschaft (of viel da nog onder 03?), tarrieven met 2.8 procent verhoogd (alweer), tickets die je voortaan ook via het net kunt bestellen (tenzij je blind bent, want den NMBS lapt het blindsurferslabel op schandalige wijze aan haar laars) en last but zeker not least: de herstructurering tot een holding met twee werkmaatschappijen...joepie....Ondertussen zit Guido Herman vooral te zeuren over het afschaffen van auto-nacht-winterverloftreinen en dat spoorboekje..Hij zou beter een weblog beginnen, dan zou hij misschien niet zo hopeloos achterop lopen en kregen we misschien nog een klein beetje het idee dat een en ander door de ombudsdienst wel degelijk opgevolgd wordt..Toch? Danku Guido Herman.

09:22 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

nachttreinen Ik ken zelf wel een aantal mensen die serieus gevloekt hebben op de afschaffing van de klassieke internationale treinen, waaronder ikzelf.
Op dit moment, zijn de internationale reizigers bijna nog slechter af, dan de binnenlandse reizigers. Prijzen die onoverzichtelijk en ook gewoon veel te duur zijn, treinen die worden afgeschaft, noem het maar op, het is er. Als er ook veel klachten zijn binnengekomen bij de Ombudsdienst, is het m.i. maar logisch, dat dhr. Herman er de nodige aandacht aan schenkt.
Ach, het zal wel verbeteren, maar aan welk tempo...

Gepost door: bartje | 31-03-04

Guido Guido Hermans is echter geen "werknemer" van de NMBS zoals vermeldt in uw blog. De ombudsman bij de NMBS en niet van de NMBS... de dienst werkt uiterst onafhankelijk. Eigenlijk een geluk dat dit zo is. Ik kan iedereen aanraden geen klachten meer in te dienen via de website van de NMBS,maar via de objectieve ombudsman.

Gepost door: Steven | 01-04-04

Inderdaad Klopt, ik had zelf ook al zoiets opgevangen..Klagen via de nmbs site is inderdaad weinig productief..je krijgt wel een reply maar daar blijft t meestal ook bij heb ik de indruk...

Gepost door: Chakri | 02-04-04

De commentaren zijn gesloten.