31-03-04

Gelukkig NMBS jaar

Het is weer zover, het jaarverslag van de ombudsdienst van de NMBS is eindelijk klaar. Guido Herman (ik vond geen foto van hem, vandaar Herman van de Simpsons..), de grote vriend van de treinreizigers, neemt zoals gewoonlijk zijn werkgever op de korrel. 8000 telefoontjes en 2339 klachtendossiers kreeg de brave man in 2003 op zijn boterham en nee, ze waren niet allemaal van mij. Op basis daarvan (?) kreeg de NMBS 19 adviezen, waarvan het 11 de vuilbak in kieperde en 1 maar gedeeltelijk opvolgde...Let wel er staat 'opgevolgd'..wat dat in de praktijk betekent is (als de NMBS een beetje op de andere overheidsbedrijven lijkt) dat er een werkgroep is samengesteld die bestaat uit zowat iedereen die vol zit met goede bedoelingen maar waar zeker niet naar geluisterd wordt en dat die elke maand samenkomt voor een halve dag om dan te wachten tot iemand wat doet...19 adviezen...vraag me niet welke want ik heb t verslag nog niet gevonden op het net, maar ik had er anders nog wel een paar die ik zeker zou willen doen...nu ja, de adviezen van de vorige jaren zullen ook nog wel onafgehandeld zijn waarschijnlijk..Ik snap alleen het lijstje niet goed dat in de kranten werd gepubliceerd: 808 van de klachten heeft als reden "vervoersbewijzen", terwijl het hoogste aantal klachten te maken heeft met vertragingen..Afijn, ik ben nooit goed geweest in dat soort dingen en wat maakt het ook uit, tis van 2003. Aan 2004 zal Guido ook heel wat schrijfwerk hebben: spoorwegboekje afgeschaft (of viel da nog onder 03?), tarrieven met 2.8 procent verhoogd (alweer), tickets die je voortaan ook via het net kunt bestellen (tenzij je blind bent, want den NMBS lapt het blindsurferslabel op schandalige wijze aan haar laars) en last but zeker not least: de herstructurering tot een holding met twee werkmaatschappijen...joepie....Ondertussen zit Guido Herman vooral te zeuren over het afschaffen van auto-nacht-winterverloftreinen en dat spoorboekje..Hij zou beter een weblog beginnen, dan zou hij misschien niet zo hopeloos achterop lopen en kregen we misschien nog een klein beetje het idee dat een en ander door de ombudsdienst wel degelijk opgevolgd wordt..Toch? Danku Guido Herman.

09:22 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

24-03-04

Terror

Wat een droeve tijden als ze al de pendelaars gaan terroriseren..Ik heb t dan voor de verandering niet over onze NMBS, maar over da voorval in Spanje..Tzal je maar overkomen..en ik pendel al zo graag...In Brussel zit de schrik er precies ook een beetje in, want er lopen merkbaar meer patrouilles met Mechelse bijtwoefkes rond. Gisteren nam ik naar goede (nieuwe) gewoonte de trein van 16u44. Ja, het wrak van half vijf heb ik ingeruild voor de dubbeldekker van '44 (de minuten, niet het jaar) en mijn pendelervaring en vooral humeur is er merkbaar op verbeterd. Op de borden stond echter al de trein van 55 aangekondigd (de vuilkar naar Amsterdam, die helaas al een eeuwigheid niet meer stopt in antwerpen zelf) en toen ik op de monitors keek stond er 50 minuten vertraging. Persoonlijk ongeval? Aanslag? Nu, vaste gebruikers van de dubbeldektreinen weten wel beter: de zoveelste technische panne..Ik weet niet waar ze die treinen gekocht hebben, maar aan het tempo dat die "technische panne's" hebben hoop ik dat ze het garantiebewijsje niet hebben weggesmeten. Misschien kunnen ze nog ingeruild worden :-) Die vijftig minuten werden er op de monitor dan ineens twintig en na twintig minuten te wachten werd dan maar omgeroepen dat de hele zwik was afgeschaft. Och ja, ondertussen was die 17u03 aangekomen en na een pijnlijke twintig minuten rechtstaan (mn rug is een ramp tegenwoordig) tot Mechelen, kon ik me neervleien in een zee van ruimte met mn krantje. T leven van een pendelaar heeft zn ups en downs zullen we maar zeggen...Ik begin zowaar positief te denken..zal de lente zijn. Danku Dokter Vogel.

09:57 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

15-03-04

De heeel harde cijfers

Ik krijg wel eens de opmerking dat we op de lijn Antwerpen-Brussel niet mogen klagen. Ja en nee...om eens definitief een eind te makken aan dat welles-nietes spelletje heb ik eens wat cijfers bij elkaar gezocht die toch een en ander in een nieuw licht zullen stellen: Ik kan me inderdaad perfect inbeelden dat het in bijvoorbeeld Oost en West-Vlaanderen ook droevig gesteld is met het openbaar vervoer, maar je mag niet vergeten dat Antwerpen op dit vlak wel behoeften heeft die veel groter zijn (ben geen Antwerpenaar dus ik zeg dit niet uit een of andere vorm van chauvinisme). Om over Mechelen nog maar te zwijgen. Besides, wie ooit een trein vanuit Brugge of Gent naar Brussel heeft genomen en dan hetzelfde heeft gedaan vanuit Antwerpen zou zich terecht kunnen afvragen of Brugge en Gent niet een stuk dichter bij Brussel liggen dan de 48km die bij Antwerpenaars op het abonnement staat. De cijfers: Gent Sint Pieters - Brussel-Noord: 37 minuten in het beste geval voor ruim 56km (?) en ruim vier - vijf treinen per uur die aan deze snelheid rijden tussen acht en negen uur 's morgens. Brugge - Brussel-noord: 1u voor 100km!! en ook drie treinen die per uur naar Brussel sporen. Antwerpen doet er in het beste geval 37 minuten over, heeft een viertal treinen tussen acht en negen, maar slechts TWEE! die het rond de veertig minuten doen..de rest doet er drie kwartier tot een uur over...Oostende (68000 inwoners) heeft er zelfs twee per uur minstens die er amper vijf kwartier over doen! Vijf kwartier voor 115 km!!! Komaan he..Ik ben gerust bereid solidair te zijn, maar op de grote lijnen (en ik denk wel dat je met Brugge en Gent veel Oost- en Westvlamingen bedient, moeten de pendelaars niet klagen..Of zouden ze ook vanuit Brugge en Oostende recht moeten staan of toch opeengeperst zitten tot in Brussel??? Antwerpen 452000 inwoners, Gent 228000, Brugge 116000. En dan spreek ik nog niet over de 76000 Mechelaars en 36000 Vilvoordenaars die ook door diezelfde trein uit Antwerpen moeten bediend worden..20000 mensen in Zemst, ook met dezelfde treinlijn in hun tuin; 16000 in Duffel, 20000 in Kontich, 20000 in St-Katelijne Waver..en das allemaal op dezelfde lijn;..ik ga zelfs geen km opzij voor een naburig dorp ofoz.Om nog maar te zwijgen van de mensen uit de noordrand van Antwerpen..Die lijn Antwerpen - Brussel heeft dus dubbel (als je louter de steden zelf telt) tot drie-vier keer zoveel (als je de hele lijn beschouwt zonder randgemeenten) mensen te bedienen als Brugge, Gent en Oostende samen...Ik weet niet welke gemeenten die lijnen uit west en oost-vlaanderen doorkruisen, maar het zou me verbazen als het bevolkingsaantal daar de honderduizend overstijgt zoals het in Antwerpen doet. Nog een vergelijking: Turnhout (39000 inwoners) moet het stellen met 1 trein per uur die over die 94km ook ruim vijf kwartier doet. Hasselt: vier vijf treinen per uur, 68000 inwoners, ligt op 83km van Brussel. Gemiddelde reistijd: vijf kwartier. Ik zou leuven nog vergeten: 90000 inwoners, vijf treine per uur die een klein half uur over een dertig km doen. Das pas bediening..Los van het feit of die treinen nu op tijd rijden of niet. Zijn Antwerpenaars benadeelt op t vlak van treinen? JA ECHT WEL!!! Danku www.nmbs.be; www.mappy.be; aps.vlaanderen.be/statistiek/cijfers/stat_cijfers_demografie.htm.

09:38 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (11) |  Facebook |

10-03-04

Een duivels plan!

Tegen 2010 zullen pendelaars vanuit Antwerpen-centraal op amper 32 minuten in Brussel-centraal staan..Das dus een 28 minuten naar Brussel-noord of ruim een derde sneller dan tegenwoordig. Jaja, minister van overheidsbedrijven Vandelanotte is heel wat van plan. Diabolo heet het project. Och ja, het kind moest een naam hebben en het is een mooie verwijzing naar de hel die veel pendelaars dagelijks moeten doorstaan op het openbaar vervoer. Vandelanotte wil de snelheidswinst verwezenlijken door een aantal knelpunten weg te werken. Vanaf Mechelen zou de trein via de middenberm van de E19 rijden. Daar gaat het witte bos, maar ja het proces Dutroux is toch bijna gedaan (hopelijk). Ik snap trouwens niet wat dat voor verschil gaat maken, want het is tussen Antwerpen en Mechelen dat die trein zo traag rijdt, maar soit. Het zal inderdaad al een flinke verbetering zijn als niet alles via dezelfde noord-zuid verbinding de stad in moet. Ook naar de luchthaven komen er rechtsteekse lijnen en snellere verbindingen. Hopelijk is tegen dan de luchthaven niet verhuisd. Een domme redacteur van de krant die waarschijnlijk net als Vandelanotte van de kust kwam, merkte op dat reizigers niet langer 150 euro zullen moeten neertellen om een dure taxi vanuit zaventem tot antwerpen te nemen..Hij heeft kennelijk nog nooit gehoord van de Sabena bus die elk uur voor amper 400fr naar zaventem rijdt of van besteltaxis die je weken op voorhand instructies kunt geven om je op te pikken tegen een behoorlijk tarief. Maar ja. Tegen 2010 moet Diabolo klaar zijn. Hoewel Vandelanotte dus minister van overheidsbedrijven is, zal het project worden gefinancierd en gedragen door de privé. Maar dit zal de prijzen niet in de hoogte jagen, belooft hij. Ik zie t al voor mij: tegen mijn pensioen zal ik misschien de kleinkinderen op de knie kunnen nemen en vertellen over vroeger: 'kom bompa, vertel nog eens van de tijd dat de treinen er drie kwartier over deden voor amper 48km'..En dan kan ik ze vertellen van de Ork uit Oostende die een duivels plan had verzonnen om kromme spoorbochten recht te trekken en tunnels te graven die overal uit het niets opdoken. Hmm..sneller in Brussel, dus wellicht ook NOG meer pendelaars..zou Vandelanotte er ook rekening mee gehouden hebben dat de lijnen nu al verzadigd zijn en de treinen overvoll zitten? Waarschijnlijk wel zeker...ja toch? Danku Johan.

08:50 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

08-03-04

Pollentiek

Ik doe niet aan politiek..zeker niet in deze blog..Ik zou ook niet geschikt zijn voor politiek: ik vind dat ik altijd gelijk heb, ik werk om te leven en niet omgekeerd en hou dus niet echt van te veel stress..liever een 9 to 5 job dan onregelmatige dingen en overuren. Ik hoor mezelf veel te graag praten om naar anderen te kunnen luisteren en geloof dat het er in deze maatschappij niet om draait wie je bent maar wie je kent.. Hmm kwade tongen gaan nu waarschijnlijk zeggen dat ik net wel geschikt ben voor politiek..Anyway, Steve Stevaert had zijn discipelen deze morgen weer op pad gestuurd met zijn rode boekjes..ik had er bij de vorige verkiezingen al eens eentje gekregen aan het station van Berchem en kennelijk is het nog steeds dezelfde uitgave..Steve is wel slim hoor: nergens in het boekje staat een datum van uitgave en enkel de verwijzing naar Agalev verraadt dat het ietwat gedateerd is..Sommigen zullen nu beweren dat Stevaert altijd gedateerd is..maar ik doe dus niet aan politiek nietwaar..Moest ik wel aan politiek doen, dan zou het mij bevoorbeeld heel erg storen dat Steve de voorkeur geeft aan wat hij hiernumaals noemt....Alles nu nu nu en niet denken aan de mensen die na ons komen..Das wel typisch voor de politiek van die partij, zou ik zeggen moest ik aan politiek doen. Aan de andere kant van de paarse demagogietafel viel dit weekend vooral de moegetergde ex-nieuwsankerman Dirk Sterckx op..Ik vind da ne sympathieke jongen, maar ik doen dan ook niet aan politiek. Hij heeft zeker honderd keer gezegd de laatste week dat hij eigenlijk wou stoppen en dat hij maar voorzitter is geworden uit vriendendienst..Da vind ik wel ferm..ik zou het gewoon voor het geld gedaan hebben..of worden die niet betaald? Anyway sterke Dirk wil dat de buslijnen bepaalde treintrajecten overnemen die door de NMBS verwaarsloosd worden wegens niet lucratief genoeg..Bepaalde stoptreintrajeten enzo..Ook zou hij willen dat trein en bus beter op elkaar afgestemd zijn..Geen slecht idee want ik heb me laten vertellen dat trein en bus nu eerder parrallel rijden dan op elkaar afgestemd..De antipoden (ie. de "Franstalige politici' zoals de Walen tegenwoordig moeten genoemd worden) zien er weer een poging tot regionalisering in, en daar zijn ze behoorlijk bang voor. Ik zou het zien als een verbetering van de service aan de klanten, maar ik doe dan ook niet aan politiek he. Pff...hoe groot is Belgie/Vlaanderen nou? Waarom leggen ze niet gewoon een fatsoenlijke metrolijn aan..bij voorkeur onder de grond, zodat hij naar hartelust kan racen, zonder geluidsoverlast en rondvliegende betonblokken..En dan hebben we gelijk weer meer plaats om alles vol te bouwen..Ik herinner me nog goed hoe ik destijds in Etterbeek naar Brussel noord moest via een stomme trein die een megaomweg nam en amper een of twee keer per uur reed...een metro zal te veel kosten waarschijnlijk..nochtans..op metrolijnen lopen geen vijf conducteurs per trein rond..Maar ja, dat zou op termijn meer banen kosten dan opleveren zou de politiek zeggen..Over dat laatste valt natuurlijk te discusseren, maar liefst niet hier...geen politiek hier. Danku Steve, Danku Dirk.

10:02 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |