27-04-04

Op tijd te laat

Ik was boosjes gisteren..Jup..beetje wel...Bear with me: ik had een vergadering van twee tot vijf uur en was dus eigenlijk heel blij dat ik al rond kwart voor vijf in Brussel centraal aankwam. Joepie, dan heb ik nog ruim de tijd om de M6 van 1657 te nemen dacht ik..Yeah right..ik ben wat naief aan het worden op mn oude dag nietwaar. De 16u57 trein werd aangekondigd met een vertraging van 30 minuten (40 volgens de monitors)...Ok ni goe...de daaropvolgende trein naar Antwerpen centraal is de trein van 17u13 (een stoptrein notabene)..en die had eerst vijf en vervolgens tien minuten vertraging, zodat ik uiteindelijk maar wijselijk het wrak van 1725 heb genomen om uiteindelijk om half zeven thuis te komen..hmm een uur en drie kwartier om 50km te overbruggen tussen de grootste steden van ons land en met het openbaar vervoer...Straks moet ik ze nog gaan geloven dat je met de fiets overal rapper bent in deze hel der pendelaars dat wij België plegen te heten..En een hel is dat centraal station wel hoor: als je drie kwartier tussen de vertrekkende en aankomende treinen moet staan weet je wel waar je oren niet voor dienen...Om maar te zwijgen van de open ramen in die wraktrein die je het idee geven dat je boven op de trein zit...Afijn, toen ik Brussel noord passeerde werd er omgeroepen dat de trein was afgeschaft wegens locomotiefpanne...Alweer....ik begin een patroon te herkennen want de laatste keer dat ik het voorhad was ik ook op verplaatsing naar een gelijkaardige vergadering..amper een week geleden...Altijd keurig op tijd te laat die NMBS, danku voor de goede zorgen.

15:22 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

21-04-04

Hip hip rahoe

Ik word ouder vandaag..nu word ik uiteraard elke dag wel een beetje ouder, maar vandaag is t officieel...31 jaar...gelukkig kan ik ze op kantoor nog altijd vlot doen geloven dat ik 27 ben :-) Net als koningin Elizabeth II van Engeland, Catherina de Grote, Iggy Pop en euh Antony Quin dus..
Ondertussen ook alweer meer dan een jaar dat ik terug de trein neem, maar wat ik daarover denk moet ik hier niet herhalen he..In alle eerlijkheid moet ik wel zeggen dat de rit naar brussel een stukje aangenamer is geworden sinds ik de fietscoupé heb ontdekt..Nee ik ga niet aan een haakje hangen, ik heb t over de fietscoupé in de M6. Daar zit je zoals in sommige buitenlandse metrostellen over elkaar en dus euh..dwars op de rijrichting? (ik ben nooit goed geweest in  meetkunde)...Anyway, dit heeft als megagroot voordeel dat je een zee aan beenruimte hebt...zalig gewoon. Je ziet ook altijd mensen die daar precies ni willen gaan zitten, maar tis aan het veranderen..tja; ik trek nog steeds volle zalen he :-) Minder prettig nieuws vond ik deze morgen dat ze een terroristische aanslag op de treinen van Antwerpen hebben verijdeld..allee, ik bedoel niet dat ik graag ontploft zou zijn, maar wel dat er sowiso een aanslag gepland werd..en wie weet hoeveel nog..Nu tegenwoordig lopen de ordediensten nogal zenuwachtig rond en een flauwe grap wordt rap au serieux genomen, al vermoed ik dat dit meer is dan een grap..we zullen het (misschien gelukkig maar) wel nooit weten he.....Afijn op naar de 32. Danku allemaal. 
 

09:53 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

20-04-04

Don't you hate it when..

In navolging van Mad-magazine een "vind je het niet hatelijk als..." over het pendelen (in willekeurige volgorde):
  1. het intercom belletje gaat nog voor de trein rijdt omdat je weet dat er weer een panne gaat aangekondigd worden op een gloednieuwe trein?
  2. het NMBS personeel weer een goede reden heeft gevonden om te staken?
  3. de NMBS allerlei rare zinnen uitvindt in plaats van rechtuit te zijn (wegens persoonsongeval, de trein is beperkt tot,...etc)?
  4. de NMBS als enige spreekt van L-treinen terwijl iedereen liever 'boemel' of 'stoptrein' hoort?
  5. of IC-IR terwijl het verschil in een klein land als België verwaarloosbaar is en 'redelijk rechtstreekse trein' juister is?
  6. mensen die de trein opstappen en dan vol overtuiging een coupé willen binnenstappen terwijl heel de gang al vol met mensen staat, die echt al lang zouden zijn gaan zitten als er plaats was?
  7. er iemand over jou komt zitten met lange benen?
  8. en er naast jou dan ook nog eens een dikkerd komt zitten om het sardine-effect nog te versterken?
  9. treinconducteurs zich door een massa wurmen die weeral moet rechtstaan om toch maar te doen alsof ze je abonnement echt controleren?
  10. de tarieven elk jaar fors omhoog gaan terwijl de service nagenoeg gelijk blijft
  11. mensen veel te dicht naast je komen staan, hun jas proberen uit te doen op een rijdende trein en je dan trakteren op hun zweetgeur?
  12. de treinbegeleiders denken dat ze Nederlands kunnen en paniek zaaien met zinnen als 'gelieve de trein te evacueren maar niet via de laatste deur want die is afgezonderd'?
  13. treinen vol grafitti staan en ruiken naar overgelopen toiletten?
  14. mensen zich bij al de bovenstaande dingen neerleggen als Russen tijdens de koude oorlog?
  15. mensen constant zeuren over de treinen en er snedige blogs over schrijven?
  16. toeristen in je coupé luidruchtig hun verbazing/misprijzen uiten over de treinen en het landschap?
  17. de NMBS je als een crimineel behandelt omdat je geen zin had om een kwartier te staan aanschuiven voor een treinkaartje op een trein die over vijf minuten vertrekt (en er extra voor aanrekent)?
  18. de NMBS een perfect werkende website heeft, maar niet borg wil staan voor de inhoud?
  19. de NMBS met veel blabla extra capaciteit aankondigt maar zich er wel vet voor laat betalen door de overheid?
  20. die extra capaciteit gebruikt om treinen te vervangen die eigenlijk al niet vol zaten?

Danku Mad-magazine

09:15 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

19-04-04

Aaaaaargh een weekend vol treinen

Wat een weekend..vrijwillig allerlei treindingen gedaan..Het begon vrijdagavond eigenlijk al..de superdeluxe nieuwe dubbeldekker (moet ik nog zeggen dat dit sarcastisch bedoeld is) was weeeeeeral in panne gevallen (tweede keer deze week, inderdaad..) en gewoonweg afgeschaft..stond daar weer mooi..Ik dacht weer eens goed op tijd thuis te zijn..Zaterdag zijn we dan als goede Antwerpenaars naar de tunnel van Antwerpen-dam tot centraal gaan kijken...Vooral kijken want het was echt wel effe aanschuiven..meer dan anderhalf uur, ook al hadden we 's ochtends de derde trein al..Maar goed, het was best de moeite. Zondag zijn we naar Brussel gereden om aan de Ekiden mee te doen. We waren wel eerst met de auto naar Mechelen gereden om het toch nog een beetje draaglijk te houden :-) De heenreis verliep vlot, maar de trein terug zat overvol..weer zo een bordeauxwraktrein..En nee, hij zat niet vol met Ekiden-deelnemers maar met gewone..tja reizigers zeg maar...Echt erg..deed me al uitkijken naar een nieuwe week vol..treinpijn? Let's hope not. Danku NMBS.

10:11 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

15-04-04

Het kan ook anders

Gisteren had ik een vergadering in Leuven en we konden met de baas meerijden, maar niet terug..Hij woont namelijk in de rand van Brussel en je weet hoe dat gaat he, elke kans om wat vroeger thuis te zijn is lekker meegenomen Gelukkig hebben wij hier een dienst waar je vlot aan treinkaartjes kan geraken en dus kon ik het ritje tussen Leuven en Antwerpen in alle rust in 1e klas maken. Het was wel die duikbriltrein en de toiletten stonken tot in eerste klas, maar voor de rest heb ik er natuurlijk van genoten. Dees kan ik echt wel gewoon worden...Schitterend landschap ook, enkel naarmate je dichter bij Antwerpen komt wordt het allemaal wat grauwer en drukker..maar Wezemaal, Aarschot...jaja, daar zou ik best willen wonen..Danku personeelsdienst.

10:06 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

14-04-04

Op tijd

Nee, ik niet..ik ben dik twintig minuten later ingeklokt dan normaal..Ik bedoel de tweeweekelijkse (in het beste geval) panne met de M6 dubbeldekker...Ik weet echt niet in welke garage ze die klotetreinen laten onderhouden, maar als ik een nieuwe auto had gekocht die om de twee weken in panne valt en wisselstukken nodig heeft, dan zou ik snel mn conclusies trekken...Deze morgen was het dus weer zover...je voelt al de spanning onder de reizigers wanneer het intercom belletje afgaat.."Technische panne..blablabla..vertrek uitgesteld...Blablabla..wachten op vervangonderdelen???"De meeste pendelaars weten al wat dit betekent...opschuiven naar perron 1 om daar het wrak van 7.51 te delen met veel te veel andere pendelaars en minstens drie kwartier rechtstaan of op zn best op een slechte bank zitten en door elkaar geschud worden in een trein die je doet verlangen naar een fietstochtje met platte banden over kasseien..bergop..Danku NMBS.

09:10 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

13-04-04

Knorrpot

Aaaaaaaaah vier dagen zonder gependel tussen de het flauw excuus voor een hoofdstad en de bouwwerf zonder einde die Antwerpen tegenwoordig is. Ik heb wel genoten van mn krantje op de trein deze morgen en het weer ziet er ook beter uit dan vorige week..In het station werden we weerom getrakteerd op gratis soep. Wel in poedervorm, maar 't is het gebaar dat telt. Knorr..for very busy people ofzoiet..Tja, zelfs in de soepindustrie moet alles hip zijn tegenwoorsig..nieuwe compacte verpakkingen, hippe slogan..Och ja, ik ben altijd wel te vinden voor soep, zelfs uit een pakje..doet me er trouwens aan denken dat ik dringend een kookblog moet beginnen...Wat ik me wel afvraag is wat die zes rijkswachters (sorry, federales) stonden te doen bij de uitgang..Nog steeds veel politie in de stations tegenwoordig, maar tis misschien maar goed dat we niet exact weten waarom he..Toch? Ha, nu besef ik ineens waarom sommige van die zakjes soep werden uitgedeeld door een man op stelten...Stelten-> "sticks" en zo heet ook die nieuwe verpakking..Vergezocht? Nah..Stelten is wel stilts in het Engels, maar da close genoeg :-) Danku Knorr.

10:07 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

07-04-04

Je gaat voor de smaak

Of vergis ik me nu..was dat voor een andere reep? Nu is het in elk geval "it's all in the mix"...Waarom dat weer in het Engels moet is me een raadsel, maar daar moet iemand anders maar een blog over beginnen..Waar is de tijd dat het nog gewoon Raider heette..ik word oud zeker..ik herinner me de Zip en de donkerpaarse Leo en Nuts en Samo chips...Voor degenen die nog niet weten waar ik het over heb: deze morgen werden er in het station van Antwerpen Centraal Twix repen uitgedeeld..Kheb er twee gekregen..of zijn er dat dan vier..anyway, een goed begin van mijn pendeldag nu mn snoepschuif op het werk weer voor een paar dagen is aangevuld. Ik ben geen uitgesproken voor of tegenstander van Stevaert (ik wil deze blog politiekvrij houden) maar in dit geval heeft hij wel gelijk: gratis is plezant. Een kinderhand is vlug gevuld he :-) Danku Twix.

09:24 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

06-04-04

No respect

Vind ik toch..Mijn vriendin waarschuwde me al deze morgen dat ze op teletekst had gelezen dat er vertragingen waren naar aanleiding van solidariteitsacties voor die jongen van 29 die door een ambetanterik onder een trein is gegooid. Ik geloofde echter niet dat ik er veel last van zou ondervinden maar aangekomen in Antwerpen-centraal was ik die illusie snel kwijt. Och ja...ik heb me er niet echt druk in gemaakt..een kwartiertje later had ik wel een trein en die heeft rustig zijn reis naar Brussel gemaakt (btw. weet iemand wanneer die beloofde dubbeldekkers nu rijden? Ik heb de trein van halver in brussel al genomen en nu die van 51 in antwerpen maar dat was nog steeds dat oud wrak..ze hebben waarschijnlijk dom als altijd de trein van drie na in Brussel vervangen, terwijl die al heel goed was), zodat ik maar een half uur te laat op kantoor was. Geen ramp, want de bazen houden daar gelukkig rekening mee. Ik snap wel dat de spoorweg iets wil doen na dat voorval, maar is dit echt de manier??? Wat hopen ze hier nou in 's hemelsnaam mee te bereiken? Noog meer personeel? Gewapende treinbegeleiders? Gevarengeld? Bewaking door het leger? Nog meer gefrustreerde reizigers? Die jongen die onder de trein is terechtgekomen werkte trouwens voor B-security..en sorry, maar voor een veilige job ga je niet bij een bewakingsdienst werken he? What next? Para's die klagen omdat ze beschoten worden? Brandweermannen die betogen omdat ze brandwonden hebben opgelopen? Er is een reden dat die bewakingsjongens gewapend zijn, al is het vaak maar met een zaklamp van halve meter en drie kilo (bekend trukje van the trade). Ga naar die mens zijn begrafenis ofzo, of start een rouwregister of whatever, maar laat de treinreizigers met rust. Hoeveel mensen komen vandaag te laat op kantoor??? Verzekeringsmakelaars die vandaag misschien een premie gaan uitbetalen aan iemand die er al lang op zit te wachten? Advocaten die hun beklaagde moeten vrijpleiten? Verpleegsters die zieken moeten verzorgen? Ambtenaren die de burger moeten dienen (ok, dat laatste is op zich al een blog waard, maar mn punt is duidelijk). Is het niet voldoende dat de meeste reizigers bij het horen van het nieuws heel verontwaardigd waren en voortaan twee keer zullen nadenken eer ze agressief worden (nu ja, sommige toch, echt wel, even toch) Die staking was goedkoop en misplaatst om meer dan één reden en het ruikt weer naar politiek of mogelijk paasvakantie..Hoe dan ook, die veiligheidsagent brengen ze er niet mee terug. Danku vakbond.

09:37 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (10) |  Facebook |

02-04-04

2 april!!

Ja, ik dacht effe dat de kalender van de NMBS verkeerd stond deze morgen toen ik het artikel in de metro las: "Meer zitplaatsen op de as Antwerpen-Brussel-Charelroi..Ja ok, ze hadden dat een tijdje geleden beloofd in ruil voor veel geld van de overheid, maar dat het er ook daadwerkelijk van komt is wel ferm. En nog zo ruim op tijd voor de echte ellende op de Antwerpse ring begint en al..Ik ben gewoon sprakeloos...per dag 87% meer capaciteit...Ik weet niet op welk uur die trein gaat rijden, vermoedelijk die van op het half uur in brussel noord..hoop ik..Het zou tijd worden zeg...Op diezelfde pagina in de metro stond trouwens ook een jobadvertentie voor nieuwe treinbegeleid(st)ers..tja wat wil je: op die dubbeldekkers loopt wa rond aan begeleiders, en zelfs dan word je de helft van de tijd niet gecontroleerd...Jobvereiste: correct taalgebruik, sociaal vaardig, commercieel, koelbloedig en ondernemend..Tweetalig een pluspunt, maar niet nodig want je kan 'leren on the job'..typisch..nu ja, voor een bruto aanvangswedde van 1500€ moet je geen universitairen verwachten. Dat loon wordt wel aangevuld met verschillende premies en vergoedingen..hmm..ik hoop dat gevarengeld daar ook bij zit..Meer info op de NMBS-site..Danku treinpijn.

09:24 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

De zak van....

Neeje, niet van Sinterklaas, maar van de pendelaar...Toch wel gezellig als je 's ochtends met koppijn veroorzaakt door de wijn van de avond ervoor de nu bijna antieke trappen van het perron in Brussel noord afdaalt, om dan begroet te worden door de boodschap over de intercom dat "zakenrollers geregeld actief zijn in het station". Dat wordt dan nog is herhaald in het Frans en een soort Engels..Tja, Duits mag dan al een officiële landstaal zijn, dat handjevol Duitsers in de Oostkantons moet zn plan maar trekken kennelijk. De franse en engelse versie van de omroep deden gaven trouwens nog meer de indruk dat het zakenrollen een deel uitmaakt van de dienstverlening van de NMBS...typisch NMBS om uit te pakken met de verkeerde dingen. Heh..ze zouden brochures kunnen maken met "amper enkele minuten vertraging per rit" of "zitplaats gegarandeerd voor slechts het dubbele van de prijs"...Afijn, danku vino verde.

08:55 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |