24-11-04

Zotte Lotte

Onze goede vriend van staatsbedrijven, Jojo Vandelanotte heeft weer een schitterend idee. Hij is tot de constatatie gekomen dat als je het openbaar vervoer wil promoten, je de mensen die om wat voor reden dan ook met de auto naar het station rijden, niet moet afschrikken met betaald parkeren. Daar zijn ze hier bij ons echt goed in he: probeer in de steden in de buurt van de stations maar eens gratis te parkeren..achter het station van Mechelen heb je een gigantische parking, maar voor de prijs van een maandabonnement daar kan je al net zo goed met de auto naar je bestemming rijden..Afijn, het kan toch niet dat je de mensen in de trein wil krijgen, maar het ze praktisch onmogelijk maakt om in het station te geraken als ze wat meer afgelegen wonen. Dat heeft Vandelanotte dus eindelijk begrepen en hij wil dat parkeren rond de stations voor mensen met een abonnement gratis wordt. Behalve in Brussel, maar ik denk niet dat er veel pendelaars eerst naar Brussel rijden om dan daar te trein te nemen, al kan ik me vergissen. Tot zover dus geen probleem, integendeel zelfs, maar hij wil wel dat de stations hiervoor opdraaien...bye bye inkomsten van de parkeertereinen. Geld dat ze toch hadden kunnen investeren (zeker nu ze weer moeten besparen) in och, ik zeg maar wat, betere, frequentere verbindingen, extra sporen hier en daar en misschien wat meer techniekers om die brol van een M6 te repareren. Toen ik gisteravond in de buurt van Mechelen kwam viel het licht in de trein uit, net zoals in de New Yorkse metro, was best wel grappig. Misschien moeten ze dat wat meer doen, wie weet hoeveel besparen ze zo? Gelukkig moest ik wel in Mechelen uitstappen voor mn wekelijks bezoek aan mn ouders, want ik hoorde twee treinbegeleiders bellen naar de centrale voor 'nen teknikeur'..

11:22 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

23-11-04

Studio NMBS

Pendelen over de taalgrenzen heen heeft kennelijk een raar effect op onze treinbegeleiders..Wanneer je in Antwerpen de trein naar Brussel neemt, heb je vaak waalse treinbegeleiders, de trein komt geloof ik uit Charelroi, dus das niet abnormaal. Wanneer ze zich voor Mechelen doorheen de massa murwen, verontschuldigen ze zich daarbij in keurig Nederlands en ook bij het omroepen van de bestemming van de trein, wordt dit eerst in het Nederlands gedaan. De trein stopt echter ook in Mechelen en vanaf dan gaat het bergaf...verontschuldigingen bij het opzij duwen van mensen gebeuren enkel nog in het Frans en ook het feit dat we in Brussel aankomen wordt eerst uitvoerig in het Frans uitgelegd...Stappen er in Mechelen dan zoveel Franstaligen op dat er maar een minderheid aan Nederlandstaligen meer op de trein zit? Laten we hopen van niet he..Och ja die omroepingen..onlangs (heb ik dat al verteld?) riep er iemand om dat de trein aankwam in 'mGeelen. Ik moest direct aan die studio Baptiste reclame van StuBru denken..Ik zie de verwonderde Nederlandse toerist al op zn landkaart zoeken naar deze vreemde Afrikaanse tussenstop op de lijn naar Brussel. Ik heb er is goed mee gelachen, maar eigenlijk is het schandalig dat ze die begeleider zo maar aan zn lot overlaten. Kunnen ze die mensen nu niet een beetje uitleg geven en wat begeleiden? We staan bij onze Noorderburen al niet bekend vanwege ons duidelijk taalgebruik (niet dat zij er altijd zo veel van bakken, maar toch), maar op die manier maken we ons maar weer eens extra belachelijk.

13:23 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

22-11-04

Alles kapot (nog maar is)

Tja, alles was nog zo goed begonnen deze morgen..het was minder koud dan ik vreesde, de tram reed niet voor mn neus weg en ik was ruim vijf minuten op tijd in het station. Het was ook niet te druk in de trein, dus ik kon op mijn gemak de metro lezen...Tot we in kontich kwamen..In kontich stopte de trein. En hij bleef stilstaan ook. Na een minuut of vijf weerklonk dan de gevreesde intercombel: tehnisch defect met de locomotief, bla bla bla....effe geduld. Hmm...Nog effe later werd dan omgeroepen dat we eventueel de stoptrein naar Brussel konden nemen die ondertussen ook op het nabijliggend spoor was geland. Wel ja, met zn 1500 in een trein die al overvol zit..moet kunnen..Tegen de tijd dat ze eindelijk twee deuren van onze trein hadden open gekregen (wel beangstigend dat het zoveel moeite kost om een deur open te krijgen hoor)..zat die trein dus vol en is een driehonderd tal reizigers maar blijven zitten. De stoptrein was nog geen minuut weg of er werd al omgeroepen dat de trein niet verder zou rijden..Voorspelbaar, maar op maandagochtend ben ik wat naief. Anders ook, maar bon. Anyway, gelukkig had de NMBS het geregeld gekregen dat de trein van Charelroi uitzonderlijk halt zou houden in Kontich (sjiek zeg)...zodat we uiteindelijk maar een uur te laat op kantoor waren deze morgen niwaar. Maandagen...

11:09 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

19-11-04

Spiegel van de maatschappij?

In een moment van lyrische zwakte (ik heb nog Germaanse gestudeerd - zelfs met onderscheiding), vroeg ik me af of je de trein als speigel van de maatschappij kan nemen...Ik hoop van niet, want toen ik eergisteravond de coupé van de nieuwe (nu ja, ze zijn echt nog geen jaar oud) M6 dubbeldekker binnenkwam, moest ik toch even slikken...De coupé lag vol met metro krantjes, lege flesjes cola light en hier en daar was er een zetel brutaal aan stukken gesneden. Oh en ik vraag me nog altijd af wat die donkere plekken zijn op sommige zetels...net als iemand daar heel hard op heeft zitten zweten of erger...Hierop afgaande zou onze maatschappij dus bestaan op nieuwsgeile messentrekkers met een overgewicht probleem? Nah...Wel vind ik het verschil tussen die nieuwe M6 en die ouwe oranje van vroeger die ze overschilderd hebben enorm frappant..Bij die oudjes wordt je 's morgens niet verwelkomt door een vunzige toiletgeur, de neplederen zetels zijn mestal proper en intakt en op die donkere vloren en muren zie je sowiso al minder vuil...Nee, de trein is geen spiegel van de maatschappij :-) Ik zal mn day-job voorlopig maar niet opgeven voor een carriere als schrijver :-)

10:35 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

18-11-04

Herfstig

Het is zowat herfst en dan hebben ze bij de spoortwegen weer een schitterend excuus om te laat te komen: vallen de bladeren. Of eigenlijk gevallen bladeren om precies te zijn..en wel bladeren die zo vernuftig zijn dat ze op de sporen vallen, daar, ondanks alle wind en een aanstormende trein, op blijven liggen en tot een soort slijmerige pulp geperst worden die maakt dat de treinen minder grip hebben op de sporen. Klinkt logisch he..Dat zou ook verklaren waarom de treinen als t regent (zoals vandaag) wel min of meer op tijd rijden...dan wordt die pulp wat weggespoeld..Mja...zou wel kunnen kloppen want sinds kort hebben we hier op kantoor een nieuwe prikklok waardoor ik mn uren beter in de gaten kan houden en effectief: de herfstdagen waarop het al een tijdje ni meer regende ben ik gemiddeld tien minuten later dan de dagen waarop het heeft geregend..Behalve als het nog regent op het moment dat de treinen rijden, dan is t maar vijf minuten...Pfff....nu los daarvan is het me toch al opgevallen dat de kans dat je een blad tegenkomt op de sporen op de lijn Antwerpen-Brussel (buiten die honderd meter net buiten Mechelen, maar dan nog) kleiner is dan de kans dat het de komende dagen 30 graden wordt en er pinguins uit de lucht vallen...maar soit, zolang ze bij de NMBS maar een factor hebben om hun vertragingen aan toe te schrijven, niwaar...

08:47 Gepost door Chakri | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |